گزارش ايلنا از ابهامات موجود در انتخاب همراه اول به عنوان برند برتر

در حالي كه مشتركان اپراتور اول، سيم‌كارت خود را با نام خط دائمي مي‌خوانند، اهداي جايزه برند برتر به اين اپراتور، اين شائبه را ايجاد مي‌كند كه مدیران شرکت ارتباطات سیار به سبب «اول بودن و پرکاربرترین» اپراتور اين جايزه را نصيب خود كرده‌اند و نه براساس ارزش و جايگاه واقعي برند همراه اول در بازار و افكار عمومي.



به گزارش ايلنا، روز گذشته در جلسه‌ دومين جشنواره بين‌المللي انتخاب يكصد برند برتر كشور در سالن همايش‌هاي صدا و سيما، «همراه ‌اول» به‌عنوان برترين برند در حوزه ارتباطات انتخاب شد.
نكته مهم در اين امر، انتخاب اپراتوري است كه بعد از 14 سال فعاليت درسال 85 تازه اقدام به انتخاب برند كرد، نامي كه هنوز در بين مشتركان اين اپراتور كاملا جانيفتاده و به اسم‌هاي ديگري نظير سيم‌كارت دولتي، 912، 919 و سيم كارت ثابت خوانده مي‌شود. در اين شرايط به نظر مي‌رسد معيارهاي ديگري به غير از اصول حرفه‌اي در اين انتخاب دخيل بوده است.

شرکت ارتباطات سيار كه نام تجاري(برند) همراه اول را براي خود برگزيده و دو سالي است كه تلاش مي‌كند آن را در بين مشتركان خود جا بيندازد هم اكنون با نام‌هاي مختلفي شناخته مي‌شود: شبکه تلفن‌همراه دولتي، اپراتور اول، ارتباطات سيار، موبايل دولتي، MCI، TCI و حتي با نام‌هاي 912، 911، خط‌ثابت، خط مخابرات، خط دايمي و...
همراه اول بعنوان نام تجاري رسمي اين شركت در اين فهرست تقريباً در جايگاه آخر از نظر آگاهي نسبت به نام تجاري (برند اورنس) قرار دارد.

براساس اين گزارش، شايد كثرت اين اسم‌ها و شايد هم ورود اپراتور دوم و نام شناخته شده ايرانسل و پيش از آن تاليا باعث شد كه مسئولان اپراتور اول به فكر تعيين نامي جديد و شعاري مختص به خود بيفتند.
سرانجام پس از 14 سال اين نام يعني همراه اول از بین فراخوانی يك‌ساله و به گفته مديرعامل شركت از بين 70 هزار نامي كه قرار بود موجز، مختصر، زیبا و بدون ایهام باشد انتخاب شد.

برند تجاری این شرکت يك نام دو بخشی و گنگ تحت عنوان همراه اول و شعارتجاري متشكل از كلماتي تمام منفي «هیچ‌کس تنها نیست» اعلام شد. اين درحالي است كه نام و نشان تجاري اين شركت در زماني انتخاب شد كه هنوز پروانه اپراتوري‌اش از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي صادر نشده بود و به گفته صدوقي مديرعامل اپراتور اول اين اپراتور به عنوان اولين و قديمي‌ترين اپراتور سيار كشور هيچ لزومي به انتخاب يك نام و نشان تجاري براي فعاليت خود در بازار بدون رقيب احساس نمي‌كرد.
فقدان رقيب در بازار ارتباطات سيار طي ساليان گذشته موجب شد تا شركت ارتباطات سيار بتواند طي 14 سال تنها اپراتوري باشد كه بدون هيچ نام تجاري اقدام به فروش سيم‌كارت در بازار كند. چنانكه با وجود انتخاب برند و هزينه‌اي براي فراخواني كه يكسال هم طول كشيد هنوز هم در ميان تمامي نام‌هاي بي‌شمار آن تنها نام "سيم‌كارت دولتي" در اذهان مشتركان و متقاضيان شناخته‌تر است تا همراه اول.
انتخاب این نام تجاری به رغم وعده‌های قبلی چندان به انتخاب مردم نبود، چرا که نه تنها وعده مدیرعامل این شبکه مبنی بر استخراج ده نام از میان اسامی رسیده و به رای عموم گذاشتن آنها هرگز عملی نشد، اين درحالي است كه اين موضوع در صحبت‌های ایشان در مراسم رونمایی از برند انتخابی وجود داشت. وحيد صدوقي به صراحت گفت که از میان 60 هزار شرکت کننده در این فراخوان، تنها 15 نفر برند "همراه اول" را پیشنهاد داده‌اند بنابراين پر واضح است كه اين نام هنوز هم براي عموم مردم غريب است همچنين كه اين برند از دو کلمه تشکیل شده که ریشه غیرایرانی و فارسي دارد.

از سوي ديگر رقيب اين اپراتور با نام ايرانسل از همان بدو ورود خود به عرصه ارتباطات كشور با تبليغاتي گسترده كه هنور هم ادامه دارد توانست نام مختص به برند خود را در بين اذهان مردم جاي دهد و همه مشتركان، سيم‌كارت‌هاي اين اپراتور را با نام سيم‌كارت ايرانسل مي‌شناسند. ولي همين موضوع در بين مشتركان سيم‌كارت‌هاي اعتباري همراه اول درست شكل نگرفت و سيم‌كارت‌هاي اعتباري اين شركت هنوز هم با نام‌هايي نظير سيم‌كارت 919 يا اعتباري دولتي خوانده مي‌شود و باز هم مي‌توان گفت كه تاليا در اين امر موق‌تر بوده است.
البته شاید بتوان گفت انتخاب اين برند یکی از بزرگ‌ترین لطف‌هایی بوده که می‌شد در حق بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور کرد. لطفی که در طول این سالیان یکی از نقاط ضعف اصلی و همیشگی این بنگاه تجاری به حساب می‌آمده، چرا که نام تجاری به مصرف‌کنندگان کیفیت، اعتماد، همگنی و حضور مستمر عرضه می‌دارد و به طبع آن امتیازتی نظیر مشتری وفادار و افزایش قدرت در اطلاع رسانی، تبلیغ، بازاریابی و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتر را به ارمغان می‌آورد.

ایجاد نام تجاری، روشی است برای کمک به حافظه مصرف‌کننده. با این کار، یک محصول شناسایی و امکان موقعیت‌دهی و به خاطر سپردن آن نسبت به دیگر نام‌های تجاری فراهم می‌شود. ابزار مورد استفاده برای قفل کردن نام‌های تجاری در حافظه، شامل نام‌های برجسته، شعارها، عناصر گرافیکی و شخصیت‌های ماندگار و جذاب است.
با اين تفاصيل باز هم اين اپراتور كه قصد داشت جايگزين برندهايي مانند "پیف پاف" ، "کلینکس" و "تاید" با ادبیات عوام شود هنوز بعد از سه سال كه از انتخاب برند آن گذشته نتوانسته تمامي مشتركان خود را راضي به استفاده از نام همراه اول كند چه برسد به اينكه اين نام را به تمامي مردم كشور بشناساند و برترين برند ارتباطي سال كشور شود.

از سوي ديگر علامت تجاری كه یک نام بصری متمایز است و محصولات یک شرکت را هویت می‌بخشد، در اين شركت كه متشكل از دو حلقه بيضي شكل به رنگ فيروزه‌اي و نارنجي است، از همان بدو رونمايي باعث ايجاد شبهاتي در بين رسانه‌ها و تشبيه اين نشان به لوگوي اپراتور تلفن‌همراه الجوال عربستان سعودی شد، كه كم بيراه هم نبود ولي روابط عمومي اين شركت ضمن تكذيب اين امر اظهار داشت: رنگ‌هاي به كار رفته در لوگوي همراه اول، نارنجي و فيروزه‌اي است،‌ در حالي كه الجوال، رنگ‌هاي نارنجي و آبي را به كار برده است و نحوه قرارگيري حلقه‌‌ها در دو لوگو، كاملا متفاوت است.
به هرحال با وجود هزينه براي گرافيست‌‌هاي خبره براي طراحي نشان تجاری این شرکت و با همه حرف و حديث‌ها هنوز نشان اين شركت به چشم خيلي از مردم آشنا نيست.

براساس اين گزارش، انتخاب برند برتر ارتباطات از سوي گروهي نه‌چندان شناخته شده در سال جاري در حالي صورت گرفت كه انتقادهاي زيادي به شيوه برندسازي در اين اپراتور وارد است. زماني كه بايد انتخاب برندهاي برتر بر اساس معيارهاي «آگاهي از نام و نشان تجاري»، «تداعي نام و نشان تجاري»، «كيفيت ادراك شده» و «وفاداري به نام و نشان تجاري» توسط مخاطب باشد، معلوم نيست چه عاملي باعث انتخاب همراه اول به عنوان برند برتر شده است. هر چند كه شايعات زيادي مربوط به شيوه انتخاب برندهاي برتر وجود دارد. عده‌اي اذعان مي‌كنند كه اين انتخاب‌ها توسط نهادي نامشخص صورت مي‌گيرد كه براي انتخاب خود عوامل ديگري نظير كسب درآمد را در اولويت قرار مي‌دهد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

نیما ونیشام از مینا مقدادی

دسترسی به نرم افزار کتاب قوانین و مقررات فناوری اطلاعات

حکیم ارد بزرگ (پدر فلسفه اردیسم) : تاوان بزرگی ، تنهاییست.