روايت رويدادها به سوي کاريکاتوري شدن پيش مي‌رود

گزارش پيچيده‌ترين و حرفه‌يي‌ترين فرآورده خبر تلويزيوني است. بهره‌گيري توامان صدا، تصوير و متن براي اقناع مخاطب بي‌ترديدکار ساده‌يي نيست.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه مطلب وبلاگي به نشاني http://abedini85.persianblog.ir آمده است: هر نماي تصويري بايستي به دقت انتخاب شود. تک تک واژه‌ها نيز وقتي مناسب در کنار هم چيده شود معناي درستي را به مخاطب القا خواهد کرد.

تصوير و متن بسان دو خط موازي در تلويزيون عمل مي‌کنند. خبرنگاران حرفه‌يي تلويزيون معتقدند که تصوير نسبت به متن از اصالت بيشتري برخوردار است.

هنر، دانش و تجربه تصويربردار مي‌تواند زمينه ساز شکار نماهاي مناسب باشد. تبادل‌نظر خبرنگار با تصويربردار پيش از حضور در کانون خبر البته نکته کليدي در بهره‌وري بهينه از لحظه‌هاست.

نوشتن متن گزارش تلويزيوني نه فقط مشکلي براي خبرنگاران تازه‌کار که دغدغه اصلي براي خبرنگاران حرفه‌يي نيز هست.

نحوه روايت، نگارش متن و ترکيب سه محور اصلي گزارش است. براي روايت يک قصه ضرورت دارد که در وهله نخست موضوع گزارش مشخص شود. ساختار و ترتيب زماني رويداد از ديگر مواردي است که در روايت گزارش موثر است.

برخي خبرنگاران صاحب سبک‌اند، اما برخي مرددند که چگونه رويداد را روايت کنند. سندروم غلبه حاشيه بر متن به خاطر گرايش بدون توجيه حرفه‌يي به نرم‌خبر در حال همه‌گير شدن است. اين سندروم موجب شده است تا روايت رويدادها به سوي کاريکاتوري شدن پيش برود.

سندروم غلبه حاشيه بر متن نه فقط چينش واژگان را در بر گرفته است بلکه بر تار و پود تصاوير هم تنيده شده است. درمان سندروم تسلط حاشيه بر متن در اين است که بپذيريم فراگير شدن آن نوعي بيماري رسانه‌يي است.





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چگونه جذاب باشیم ؟

ارزيابي طرح توليد سلول‌هاي خورشيدي در «قاصدک»

حکیم ارد بزرگ (پدر فلسفه اردیسم) : تاوان بزرگی ، تنهاییست.